La noia del tren

Fenòmens literaris tipus La noia del tren de Paula Hawkins

Fenòmens literaris tipus La noia del tren de Paula Hawkins

Sóc llibretera, escriptora i, per damunt de tot, lectora. I visc des de fa temps, sobretot en la meva faceta de llibretera, aquests fenòmens editorials que rebenten els mitjans mediàtics tipus catedrals del mar, ken follets, sabanas santas, códigos da vincis i grey, per citar-ne alguns així sense pensar-hi gaire. I, ara, aquest últim: La noia del tren de Paula Hawkins.

Són fenòmens que em fascinen perquè, en molts casos, estem parlant de llibres més aviat d’una qualitat literària dubtosa però, això sí, amb un aparell de màrqueting molt potent al darrera. Fenòmens de massa. Però és només això? Aquests llibres es venen tan i tan per un pur tema de difusió? Això vol dir que els milions de lectors del món que llegeixen aquests llibres i després els recomanen tenen poc criteri? No és una mica presumptuós pensar això? Com valorem la qualitat d’una lectura? Hem de valorar el fet que, almenys, es fomenta la lectura, sigui quina sigui, o hem de lamentar el fet que es llegeixin aquestes obres “menors” en detriment de joies que queden amagades si no és que un llibreter voluntariós i prescriptor les recomana? És una utopia pensar que obres d’una qualitat literària major poden arrasar de la mateixa manera? Ja ho hem viscut: els Premis Llibreter, per exemple, gràcies als quals els llibreters ens sentim cofois que la qualitat també es tradueixi en vendes.

Crec que hem de valorar el que ens pot oferir una novel·la a partir de dos barems: l’entreteniment i/o la qualitat literària. I potser encara un tercer: aquest plus de coneixement que ens fa més savis quan llegim bones novel·les. Si aquests tres ítems van de bracet és quan podem parlar de novel·la total. És aquella novel·la que ho té tot: estil, tècnica, entreteniment i que, a més a més, ens transmet la il·lusió d’una visió del món a través de la ficció.

Enmig de tot això, què ens aporta la lectura de La noia del tren de Paula Hawkins? És una bona novel·la? No, no és una bona novel·la si l’analitzem des d’un punt de vista literari: l’estil flaqueja, les veus en primera persona de les tres protagonistes es confonen i el final justeja, només per citar algunes de les mancances d’aquesta novel·la. Entreté? Doncs sí. I enganxa. Enganxa si et deixes emportar per la història i t’oblides de ser llepafils. Saber enganxar al lector també és un mèrit. Llàstima que el final de la novel·la estigui poc treballat. I entre una cosa i una altra, arribo a la conclusió que, de tant en tant, una novel·la d’aquestes no fa mal. Que es com mirar una pel·lícula dels dissabtes a la tarda: tabula rasa i neteja mental. Ara, si tenim en compte que la vida és curta i la pila de llibres pendents és infinita, val més assegurar el tret que, de lectures d’estiu fresques i intel·ligents, també n’hi ha!

 

2 replies
  1. Montse Maestre
    Montse Maestre says:

    És cert que hi ha molta literatura comercial amb un aparell de màrqueting increïble al darrere. A vegades fa ràbia (per dir-ho d’alguna manera) que obres molt fluixes a nivell literari tinguin tant d’èxit quan sabem que hi ha llibres molt potents que només arriben a les mans d’uns pocs. La publicitat empeny a fer unes lectures molt concretes, especialment a aquelles persones que no tenen un contacte professional amb el món de la literatura i es deixen endur per allò que sona com d’última moda. Això també passa amb la música i el cinema, per posar algun exemple més. Però cadascú es troba en trajectòries molt diferents i no tothom ha seguit una formació relacionada amb llengua i literatura. Nosaltres sempre llegirem amb el punt crític de l’experiència teòrica i pràctica, i no ens el podrem treure mai de sobre. És així.

    Sí que és veritat que molts d’aquests fenòmens entretenen, i tant, i a la infinitat de lectors i lectores que els agrada segur que els fa passar una bona estona. I no cal desmerèixer-ho, per descomptat. Tot i així, estic amb tu. No tenim prou vides com per llegir-ho tot i si a més d’entretenir allò que llegim té certa qualitat literària, sempre estarem valorant l’esforç d’algú que creu en l’ofici d’escriure com un ofici complex i dinàmic. Però com transmetre aquest missatge? Posts com el teu, com a mínim, ajuden a reflexionar-hi.

    Respon
  2. Assum Guardiola
    Assum Guardiola says:

    Gràcies pel teu comentari, Montse! M’ha agradat això de l’ofici d’escriure com un ofici complex i dinàmic! 🙂 No pot ser més exacte!

    Respon

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *